fbpx

Stress is goed, als het gezonde stress is…
Wist je dat normale stress gezond is? Je (psychofysiologisch) stresssysteem zorgt ervoor, dat je ’s ochtends als je wakker wordt, kan opstaan, kan werken en extra kan presteren als je tijdelijk harder moet werken of sporten bijvoorbeeld. Dat is gezond. Ten minste als je zorgt, dat je niet langdurig in deze actiestand staat.
Hoe doe je dat? Door net zo hard te ontspannen. Een powernapje tussen de middag, wandelen, mindfulness, “opslomen” in de avond, minder alcohol drinken, op tijd naar bed, goed slapen, een vierdaagse werkweek. Ofwel herstellen dus.
Doe je dat niet, dan bouw je een hersteltekort op. En net zoals met geld (bij een te grote schuld), gaat dat mis op het moment, dat de herstelschuld te groot wordt. Dan ontregel je je stresssysteem uiteindelijk, en pleeg je roofbouw. Ofwel als je (inspannings)belasting langdurig hoog blijft, dan kan je systeem ontregeld raken. Uiteindelijk kan dit resulteren in overspanning en nog erger: burn-out. Overigens kan het een “over” belasting zijn door werk, maar ook door fysieke klachten of allerlei privéredenen. Dat maakt niet uit. Werk is lang niet altijd de oorzaak.
De simpele tip dus: Zorg voor voldoende echte ontspanning en herstel. En dat doen we vaak nou net niet door allerlei (begrijpelijke) excuses. Die had ik ook. En ik heb tien jaar geleden een burn out gehad en een overspanning vorig jaar in 2019 in de zomer. Ik werkte net zo lang door tot ik omviel. Maar ook door overigens door mij genegeerde privé redenen en lichaamssignalen. Vaak zijn het juist de gemotiveerde, volhardende en hardwerkende mensen. Doen! En daarom ben ik nu stress en burn out coach. zodat je op tijd bent en niet burn out hoeft te raken.

Share This